Evert den Hartog

Hartog, Evert den

Springende poema

 17.500,00

Hartog, Evert den

Landende Uil no.5

 8.800,00

Hartog, Evert den

Slapend Eendje no.5

 5.500,00

Hartog, Evert den

Zittende Neushoorn

 7.000,00

Hartog, Evert den

Stiertje

 6.500,00

Hartog, Evert den

Opkijkend uiltje

 5.000,00

Hartog, Evert den

vliegende uil no.4

 9.900,00

Hartog, Evert den

Rennende Neushoorn

 5.500,00

Hartog, Evert den

Zittende Uil no.5

 4.750,00

Hartog, Evert den

Rennende Haas

 9.950,00

Hartog, Evert den

Rennende Eend no.2

 8.500,00

Hartog, Evert den

Maraboe no 2

 7.000,00

Hartog, Evert den

Lente Stier

 7.500,00

Hartog, Evert den

Twee Mandarijn Eenden

 2.250,00

De Animalist – Hoeveel kan een beeldhouwer weglaten om de zuiverste vorm van een vliegende meeuw over te houden? Welke krachtlijnen in het lijf van een cheetah typeert hem het meest? Evert den Hartog observeert de wereld der dieren met het warme hart van een liefhebber, maar ook met het koele oog van een minimalist. Zo ‘vangt’ hij zijn dieren in hun karakteristieke momenten. Momenten van dynamiek, zoals de rennende poema, die in volle vaart ‘bevroren’ wordt, of momenten van verstilling, zoals de behoedzame fazant, die met een waakzaam oog zijn belager bespiedt.

De Beeldhouwer – Evert den Hartog overweegt en twijfelt als een zoeker, maar weet uiteindelijk het evenwicht te bewaren. Ook letterlijk, want zijn dieren balanceren dikwijls op één poot, in een opgewekt streven, de zwaartekracht af te schaffen en de hemel tegemoet te treden. 

Den Hartog verdiept zich in hun karakters, in hun motoriek, in hun gewoonten en onderlinge communicatie, om de essentie van hun vorm te doorgronden.

Het Raffinement – Om de vormgeving van zijn diersculpturen tot het uiterste te perfectioneren werkt Den Hartog met polyurethaanschuim. Hierbij wordt de vorm niet – zoals bij de werkwijze met was, gips en klei – van binnen naar buiten gemodelleerd. Het te creëren beeld wordt eerst in tekening op het schuimblok aangebracht en daarna wordt de plastische vorm – volgens de traditionele ‘hak’ techniek – uit het materiaal gesneden en gevijld. Hierbij werkt de beeldhouwer dus van buiten naar binnen. Het strakke, geraffineerde lijnenspel dat zijn beelden zozeer typeert, verkrijgt Den Hartog door middel van een intensieve plamuurbehandeling.