This page exist only in Dutch language / Deze pagina bestaat alleen in de Nederlandse taal

 

tentoonstellingen

Dinie Boogaart / Daphne Jansen / Saskia Pfaelzer

Wij nodigen u van harte uit aanwezig te zijn bij de OPENING op

Zondag 15 september 2019 om 15.00 uur
 De kunstenaars zijn aanwezig
 
 

Bas Meeuws

Untitled (#151)

De basis van de foto’s van Bas Meeuws zijn de bloemstillevens die hij componeert. Hij hernieuwt de kunstvorm waarin kunstenaars in de Hollandse Gouden Eeuw een grote hoogte bereikten. Was het in de 17e Eeuw verf en penseel, Meeuws hanteert een uitgesproken 21ste-eeuws medium, namelijk digitale fotografie.
Tijdens onze tentoonstelling van de meest recente werken van Bas Meeuws presenteren wij ook zijn nieuwe catalogus. Bas Meeuws heeft in 2019 een nieuw en indrukwekkend boek uitgegeven met foto’s en teksten van enkele museum-curatoren. Het boek omvat 352 pagina’s en is een zeer fraaie uitgave.

 

Dinie Boogaart / Daphne Jansen / Saskia Pfaelzer

Wij nodigen u van harte uit aanwezig te zijn bij de OPENING op

Zondag 15 september 2019 om 15.00 uur
 De kunstenaars zijn aanwezig
 
 

Dinie Boogaart

Spiegeling, olieverf op linnen, 140 x 140 cm

Deze Friese schilder laat zien hoeveel er met kleur gezegd kan worden. Landschappen en naakten, portretten en strandgezichten bijna overladen met tintelende kwaststreken. De uitgesproken sterke levenslust van de kunstenares drukt zich in elk doek uit. De vorm van wat afgebeeld wordt is daarbij ondergeschikt aan het spel van licht. Het lijkt alsof de beweeglijke kleurtoetsen als vanzelf samen komen om een beeld of gestalte te vormen. Zwier en trefzekerheid voeren hier de boventoon. Dinie Boogaart kan met een enkele penseelstreek een heel verhaal vertellen. Wie de verhalen in olieverf ziet wordt als vanzelf vrolijk en krijgt de indruk dat het leven ondanks alles de moeite waard is.

 

DAPHNE JANSEN

Moestuin 2, acryl op linnen, 100 x 80 cm
Daphne Jansen vindt haar inspiratie vooral in de natuur rondom haar atelier op het landgoed Clingendael in Den Haag. De oever van een sloot met al haar wilde planten, bloemen, een moestuin met een composthoop, een tak die zich over een stille vijver uitstrekt. Daphne wordt geboeid door het cyclische van de natuur en het ademen van de aarde. Daphne’s doeken brengen ons via schoonheid en verstilling weer in contact met het woordeloze wonder van bestaan zoals we dat tijdens een weldadige natuurervaring kunnen ervaren. Daphne Jansen heeft als geen ander gelaagdheid leren schilderen met acryl. Haar werken laten diepte zien, ook zonder een zichtbare horizon.

 

SASKIA PFAELTZER

Vaas, Porselein, Hoogte 43 cm, Serie Theater
Beeldhouwster Saskia Pfaeltzer werkt ondermeer in brons, gips, hars, natuursteen en sinds haar uitgebreide verblijven in China ook in porselein. Hoe verschillend de karakteristieken van de materialen waarin zij werkt ook zijn, haar kunstwerken laten geen twijfel, haar hand is de baas over het materiaal. De vormentaal is eenduidig die van Saskia, haar werk is altijd in balans tussen perfectie van het geheel en de schetsmatige details. De werken hebben hierdoor een grote kracht, een dosis lichtvoetigheid en zijn eigentijds. Werk van nu dat de tand des tijds moeiteloos zal doorstaan.

Jonge kunstenaars 2019

Iedere zomer nodigen wij enkele pas afgestudeerde kunstenaars uit van
wie wij de afstudeerprojecten bijzonder goed vinden. 

Dit jaar hebben wij drie jonge kunstenaars gevraagd die een gezamenlijk onderwerp als thema hebben gekozen.
Hun werken worden gezamenlijk getoond met de gemeenschappelijke titel “Het Antropogeen”,
het geologisch tijdperk waarin de mensheid het ecosysteem blijvend beïnvloedt.

Suzette Bousema (1995, NL) – ‘Future Relics’
Linnea Frandsen (1990, DK) – ‘Morphine For Summertime’
Edward Slaviero (1995, IT) – ‘Plastic’s Morphology’

Suzette Bousema 

Suzette maakt contactprints van plastic objecten die zij in de zee heeft gevonden. Met deze cyanotype print methode wordt van (water)planten contact prints gemaakt. Door deze afdrukmethode te gebruiken voor gevonden plastic laat zij zien dat de objecten organische vormen krijgen door lang in de zee te drijven. Door van ieder gevonden object een print te maken probeert Suzette te begrijpen hoeveel plastic in de zee drijft. Plastic afval is een blijvend fenomeen geworden in de natuur.

Linnea Frandsen 

Linnea liet zich inspireren door een natuurkundig onderzoek waarin onderzocht werd dat door verspreiden van zout in de atmosfeer de aarde zou afkoelen omdat zoutdeeltjes de zon reflecteren. Het is een geheel nieuw gebruik van zout met als doel om te preserveren. Door zout op een negatief te leggen en dit door de zon te laten beschijnen ontwikkelt de foto waardoor de zoutreflectie zichtbaar wordt. Een zuiver op theorie gebaseerde manier van bescherming van de opwarming van de aarde wordt zichtbaar gemaakt.

Edward Slaviero

Edward vraagt zich af of de mensheid anders zou omgaan met plastic als wij naar de esthetische kant van het materiaal zouden kijken. Nu wordt het materiaal voor veel doelen gebruikt waarbij niet gelet wordt op het materiaal zelf, waardoor het in grote hoeveelheden wordt weggegooid en de planeet vervuilt. Edward maakte zeven objecten van de verschillende hoofdsoorten van de plastic-familie en bestudeert daarmee de esthetische waarde van iedere verschillende soort. Als wij ons bewuster zouden zijn van de waarde van het plastic zelf, wellicht zouden we het minder snel weggooien.